Από το Αββαείο του Γουέστμινστερ στον Καθεδρικό Ναό του Καντέρμπουρι

Έργα του Δημήτρη Μαραγκόπουλου για εκκλησιαστικό όργανο
Μετά τις πολύ επιτυχημένες παρουσιάσεις έργων του Δημήτρη Μαραγκόπουλου που απέσπασαν θερμές κριτικές, σε δύο από τους σημαντικότερους ναούς της Χριστιανοσύνης το Αββαείο και Καθεδρικό Ναό του Γουέστμινστερ, νέο έργο του για εκκλησιαστικό όργανο θα παρουσιαστεί σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση στο περίφημο Καθεδρικό Ναό του Καντέρμπουρι της Αγγλίας στις 9 Δεκεμβρίου.
Πρόκειται για το έργο “Κάλαντα από ένα αστέρι της Ανατολής”. Σολίστ στην συναυλία θα είναι η Ελληνίδα  οργανίστα Ελένη Κεβεντσίδου που κάνει ήδη μια πολύ σημαντική καριέρα στην Αγγλία και στην Ευρώπη παράλληλη με το ερευνητικό και διδακτικό  έργο της.
Η συναυλία εντάσσεται σε μια σειρά επίσημων μουσικών εκδηλώσεων πριν τα Χριστούγεννα και περιλαμβάνει παραδοσιακά κάλαντα από το Ηνωμένο Βασίλειο, έργα του Μπαχ και το έργο του Έλληνα συνθέτη .
«Το εκκλησιαστικό όργανο», λέει ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος « έχει εκπληκτικές δυνατότητες και είναι κρίμα που μια καθαρά ελληνική εφεύρεση του Κτησίβιου στην διάρκεια των Ελληνιστικών χρόνων, χαρίστηκε από το Βυζάντιο στη Δύση τον 8ο αιώνα, επειδή υπήρχε η προκατάληψη να μην ακούγονται όργανα στην Ορθόδοξη Εκκλησία.  Το Εκκλησιαστικό όργανο είναι ένας μοναδικός συνδυασμός του σύγχρονού με το παλαιό.  Τα εκπληκτικά του ηχοχρώματα, η ύπαρξη του πεντάλ, οι δυναμικές του δυνατότητες, το μεγάλο φάσμα συχνοτήτων από πολύ βαθύς μέχρι πολύ υψηλούς ήχους και οι εν γένει τεχνολογικές του δυνατότητες που υπάρχουν εδώ και αιώνες φέρνουν το όργανο ολοζώντανο με διαχρονική προοπτική στον 21ο αιώνα. Είναι παράξενο αλλά ελάχιστοι Έλληνες  έχουν γράψει γι αυτό, και πιθανώς μόνον ο Λαυράγκας και ο Γιάννης Παπαϊωάννου .  Η εμπειρία μου στο Αββαείο και τον Καθεδρικό Ναό του Γουέστμινστερ ήταν μοναδική κι έτσι  με χαρά αποδέχθηκα την πρόταση γι αυτό το έργο που είναι μια σύγχρονη προσέγγιση των Carols
Πατρίδα του μεγάλου θεατρικού συγγραφέα Γουίλλιαμ Μάρλοου, το Καντέρμπουρι ιδρύθηκε τον πρώτο αιώνα μετά Χριστό από τους Ρωμαίους. Η πόλη είναι φημισμένη ανάμεσα σε άλλα και για  το μοναδικό Καθεδρικό Ναό της που χτίστηκε σε μια πρώτη μορφή το 602 από τον Άγιο Αυγουστίνο του Καντέρμπουρι.
Σήμερα είναι η έδρα της Αγγλικανικής Εκκλησίας και ο Αρχιεπίσκοπος της είναι ο επικεφαλής της Παγκόσμιας Αγγλικανικής Θρησκευτικής Κοινότητας.
Ο Ναός είναι επίσης πασίγνωστος γιατί εκεί δολοφονήθηκε το Δεκέμβριο του 1170 μέσα στην Εκκλησία ο Αρχιεπίσκοπος Thomas Becket από ιππότες του βασιλιά Ερρίκου του 2ου “Ποιος θα με απαλλάξει από αυτόν τον θορυβώδη επίσκοπο” φώναξε  μια μέρα ο βασιλιάς έξαλλος από την συνεχή κριτική που του ασκούσε ο τολμηρός και με ισχυρή προσωπικότητα επίσκοπος. Αμέσως μετά κάποιοι ιππότες πήραν κατά γράμμα τα λόγια του βασιλιά και δολοφόνησαν τον Μπέκετ μαζί με άλλους τρεις Αρχιεπισκόπους. Η εκκλησία από τότε έγινε τόπος προσκυνήματος της Χριστιανοσύνης ενώ η πολιτική αυτή δολοφονία ενέπνευσε τον Έλιοτ στο θεατρικό του έργο Το Φονικό στην Εκκλησία καθώς και την κινηματογραφική ταινία με τον Πήτερ Ο Τουλ .
Ο ναός που διαθέτει ένα από τα καλύτερα εκκλησιαστικά όργανα του κόσμου έχει ανακηρυχθεί προστατευόμενο μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Το συνθετικό έργο του Δημήτρη Μαραγκόπουλου περιλαμβάνει ένα μεγάλο φάσμα από συμφωνικά έργα, όπερες, μουσική δωματίου, τραγούδια και πολύτεχνα έργα.  Υπήρξε ένας από τους στενούς συνεργάτες του Μάνου Χατζιδάκι στο Τρίτο Πρόγραμμα υπογράφοντας ένα μεγάλο αριθμό τραγουδιών της θρυλικής Λιλιπούπολης. Τα συμφωνικά του έργα έχουν παιχθεί από ορχήστρες όπως η Φιλαρμονική της Μόσχας, η Συμφωνική του BBC, η Φιλαρμονική της Σόφιας και από όλες τις ελληνικές ορχήστρες. Μουσική του για πολύτεχνα έργα όπως οι Αργοναύτες παρουσιάστηκαν από το Εθνικό Θέατρο της Πράγας, όπερές του όπως το Ταγκό των Σκουπιδιών σε λιμπρέτο του Αρκά ανέβηκαν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών  και την Εθνική Λυρική Σκηνή. Έχει γράψει επίσης μουσική για το θέατρο με σκηνοθέτες τους Κουν, Ευαγγελάτο, Καμπανέλη, Χατζάκη, Βουτσινά κα. Το συνθετικό του έργο συνυπάρχει με μια πλούσια εκπαιδευτική δράση (όπως το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου) καθώς επίσης με την Καλλιτεχνική Διεύθυνση θεσμών όπως οι Γέφυρες του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και το Διεθνές Φεστιβάλ Βόλου.

Σχόλια