Έκθεση για το Άγιο Όρος

Η μακρόχρονη σχέση του ερευνητή Παύλου Μυλωνά, του πρώτου και μεγαλύτερου μέχρι στιγμής μελετητή του Αγίου Όρους, με τη μοναστική κοινότητα, αποτυπώνεται σε μια σειρά φωτογραφιών και σχεδίων, που εκτίθενται, από αύριο και μέχρι τον Ιανουάριο του 2011, στον εκθεσιακό χώρο της «Αγιορειτικής Εστίας».




Μέσα από αναρίθμητες επισκέψεις και αυτοψίες, ο Παύλος Μυλωνάς δημιούργησε ένα «πολύτιμο αρχείο, που περιλαμβάνει έναν ωκεανό πληροφοριών», όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Φαίδων Χατζηαντωνίου, αρχιτέκτονας μηχανικός του Κέντρου Διαφύλαξης Αγιορείτικης Κληρονομιάς και επιμελητής της έκθεσης, με θέμα: «Η Αρχιτεκτονική του Αγίου Όρους μέσα από τα αρχεία του Παύλου Μυλωνά».



Φωτογραφίες, σχέδια, αποτυπώσεις μοναστηριών, αεροφωτογραφίες, σημειώσεις και χάρτες μεγάλης σημασίας παρουσιάζουν στον επισκέπτη στοιχεία για την αρχιτεκτονική του Αγίου Όρους, αλλά και για την καθημερινότητα των μοναχών.



«Το αρχείο υπερβαίνει κατά πολύ την απλή αρχιτεκτονική καταγραφή, καθώς μέσα από το πλούσιο υλικό που συγκεντρώθηκε για πέντε δεκαετίες αναδύεται και μια ανθρωπολογική διάσταση του τόπου. Στα σημειωματάριά του βρίσκουμε, εξάλλου, σημειώσεις από συζητήσεις του με μοναχούς για την καθημερινότητα, την Τέχνη και τη φύση», επισημαίνει ο κ. Χατζηαντωνίου.



«Είναι εντυπωσιακή η πλήρης καταγραφή του Αγίου Όρους. Στο αρχείο περιλαμβάνονται ακόμα και αποτυπώσεις ασκηταριών, που βρίσκονται σε δύσβατες περιοχές», συμπληρώνει ο προϊστάμενος της «Αγιορειτικής Εστίας» και συνεπιμελητής της έκθεσης, Αναστάσιος Ντούρος.



Στα αρχεία που θα εκτεθούν περιλαμβάνονται αντίγραφα ανέκδοτου υλικού (σχέδια, κατόψεις και γκραβούρες) από τις επισκέψεις δύο Ρώσων περιηγητών, του επισκόπου Πορφυρίου Ουσπένσκι και του στρατηγού Πέτρου Σεβαστιάνοφ στο Άγιο Όρος, οι οποίοι ήταν από τους πρώτους που προσέγγισαν το 19ο αιώνα το Άγιο Όρος με αρχιτεκτονικό μάτι. Το υλικό συγκέντρωσε ο Παύλος Μυλωνάς μετά τις δύσκολες έρευνές του στα αρχεία και τις βιβλιοθήκες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης.





Κείμενο: Μ. Κουζινοπούλου





ΑΠΕ - ΜΠΕ

Σχόλια