Έκθεση φωτογραφίας του Τάσου Σχίζα

ως 15 Σεπτεμβρίου 2011


Με την Έκθεση φωτογραφίας του Τάσου Σχίζα, κάνει την επίσημη έναρξη του ο νέος Πολυχώρος εικόνας Κούνιο. Στα εγκαίνια της έκθεσης θα λειτουργεί παράλληλα στούντιο φωτογράφησης, για την παρουσίαση της ψηφιακής πλάτης Phase One.
Τέσσερις διαφορετικές φωτογραφικές ενότητες, που αποτελούνται από μια νέα δουλειά και τρεις παλαιότερες, θα εκτεθούν μαζί, με σκοπό να παρουσιάσουν μια εξελικτική πορεία πάνω στο ίδιο θέμα.
Στο παρελθόν τα κτήρια δεν με συγκινούσαν φωτογραφικά. Η προσοχή μου ήταν στραμμένη σε πιο «ζωηρά» θέματα. Η προσέγγιση στα κτήρια ήρθε σταδιακά, ξεκινώντας από τα «α-διάφορα αντι-κείμενα» και στην συνέχεια από τις «λιθο-γραφίες» (δύο προηγούμενες δουλειές – εκθέσεις).

Περιγραφή των τεσσάρων ενοτήτων:
Οικοδομικά γλυπτά
Στα «οικοδομικά γλυπτά» για πρώτη φορά εστίασα την προσοχή μου σε κτήρια και γρήγορα ανακάλυψα το ενδιαφέρον και τις πολλαπλές αναγνώσεις που κρύβουν. Επίσης για πρώτη φορά χρησιμοποίησα το χρώμα, συνειδητοποιώντας τόσο έντονα την λειτουργία του.
Με αφορμή μια πρόσκληση για την συμμετοχή μου σε ομαδική έκθεση με θέμα «Θεσσαλονίκη συν-κατοικώ» (που αφορούσε την μεταμόρφωση της πόλης, μετά το κύμα μετανάστευσης που έχει δεχτεί), σκέφτηκα να ασχοληθώ με την ανοικοδόμηση και συγκεκριμένα να φωτογραφήσω κομμάτια από γιαπιά, παρουσιάζοντάς τα σαν σύγχρονα γλυπτά, που κοσμούν τις πόλεις μας.
Επέλεξα έντονα - αυστηρά σχήματα, έτσι ώστε να θυμίζουν γλυπτά και πραγματοποίησα τις λήψεις μετωπικά για να ενισχύσω την αρχική ιδέα.
Φωτογράφησα κατά την διάρκεια της ημέρας, όταν ο φωτισμός ήταν δυνατός, φροντίζοντας να έχω την κατάλληλη γωνία, έτσι ώστε να φωτίζεται έντονα το θέμα και ο ουρανός ν’ αποκτά το χαρακτηριστικό βαθύ μπλε χρώμα.
Θέλησα να παρομοιάσω το χρώμα του ουρανού με το κλασικό μπλε του φωτογραφικού φόντου, για να δώσω ακόμη μεγαλύτερη την αίσθηση του γλυπτού στο θέμα.
Η προσέγγιση στα κτήρια, στο χρώμα και στο φως με επηρέασαν τόσο, που συνέχισα να φωτογραφίζω και μετά την ολοκλήρωση της δουλειάς και έτσι προέκυψε σταδιακά το επόμενο θέμα μου «Αναζητώντας φως».
Αναζητώντας φως
Οι φωτογραφίες αυτές πραγματοποιήθηκαν μέσα σε λίγους μήνες, σαν μια άσκηση που είχε ζητούμενο το κυνήγι του φωτός και των παιγνιδισμάτων του.
Το φως, ως ο βασικότερος παράγοντας της φωτογραφίας, αποτελεί ένα δεδομένο σε κάθε λήψη και είναι αναγκαία η μελέτη και η αξιοποίησή του από κάθε φωτογράφο.
Στην δική μου περίπτωση το σκοτάδι με γοήτευε περισσότερο και ήταν αυτό που κυρίως αναζητούσα, δουλεύοντας σε χαμηλές συνθήκες φωτισμού και πάντοτε με ασπρόμαυρα φιλμ.
Στην ενότητα αυτή αντέστρεψα τις συνήθειες και τις προτιμήσεις μου, επιλέγοντας να εργαστώ με χρώμα και επιζητώντας την παρουσία του φωτός σε κάθε ιδιαίτερη μορφή του.
Αστικοί αντικατοπτρισμοί
Οι «αστικοί αντικατοπτρισμοί» αποτελούν το αποτέλεσμα μιας αναζήτησης της σχέσης των κτηρίων με την φύση και το περίγυρό τους.
Ένα κράμα από διάφανο γυαλί, λαμπερό μέταλλο, γκρίζο τσιμέντο, γαλάζιο ουρανό και βαμβακερά σύννεφα αποτελεί το δομικό υλικό των φωτογραφιών. Μαύροι όγκοι, σκιεροί, με υποεκτεθειμένες λήψεις και διαφορά φωτεινότητας των άμεσα φωτισμένων και των σκιασμένων επιφανειών, που ξεπερνά τα όρια των φωτοευαίσθητων υλικών, διαμορφώνουν τις οικοδομικές φόρμες. Καθρεφτίσματα του ουρανού και της πόλης, μεταβάλουν την έννοια του χώρου και επαναπροσδιορίζουν την σχέση των κτηρίων με το περιβάλλον συνθέτοντας τους αστικούς αντικατοπτρισμούς.
Σκοτεινή πόλη
Η «σκοτεινή πόλη» αποτελεί την τέταρτη ενότητα - προσέγγιση για το αστικό τοπίο. Προέκυψε από μόνη της, πιο αυθόρμητα και αντίθετα με τις προηγούμενες, προσχεδιασμένες ενότητες και αναπτύχθηκε σταδιακά παράλληλα με αυτές.
Αποτελείται από εικόνες που πραγματοποιήθηκαν σε διαφορετικές χρονικές περιόδους και σε διαφορετικά μέρη. Η σύνθεση - συνπαρουσίασή τους τις ενοποιεί και προσδιορίζει μια νέα οικουμενική πόλη.
Μια πόλη σκοτεινή, μυστηριακή, ασπρόμαυρη με την κυριαρχία των μεγάλων μαύρων οικοδομικών όγκων και με ελάχιστη εμφανή πληροφορία, τα φωτεινά παράθυρα – τις κρυμμένες ζωές.
Μια πόλη βυθισμένη στην γοητεία της νύχτας, των σκοτεινών δρόμων, των επιβλητικών κτηρίων και του δραματικού ουρανού.

Σχόλια