Τρίτη 30 Αυγούστου 2011

Η περιπέτεια της τεθλασμένης γραμμής


Στις 14 Σεπτεμβρίου 2011 εγκαινιάζεται στην Αίθουσα Τέχνης «Καπλανών 5» η έκθεση σχεδίων του αρχιτέκτονα Χάρη Σαββίδη με τίτλο «Χορός και Ψυχή. Οι μονοκοντυλιές του autocad».  Η έκθεση αποτελείται από 15 έργα σε επιφάνειες Plexiglas με επικολλημένες έγχρωμες ταινίες ελάχιστου πάχους.  Τα σχέδια, στιγμιότυπα χορού, είναι επεξεργασμένα στο autocad ένα πρόγραμμα που χρησιμοποιείται – κατά κύριο λόγο ως σήμερα - ως σήμερα για την εκπόνηση τεχνικών σχεδίων.  

Η περιπέτεια της τεθλασμένης γραμμής

(… Γιατί η παραγωγή συναισθημάτων είναι το μόνο πραγματικό άθλημα που όταν γίνει άθλος έρχεται η κάθαρση…)
         
του Χάρη Σαββίδη, αρχιτέκτονα d.p.l.g.

Ο Χάρης Σαββίδης ασχοληθηκε από πολύ μικρός με διάφορες εκδοχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας.  Η μουσική ως έναρξη διεργασιών σημαδεύει ακόμα τη ζωή του.  Και ύστερα η φωτογραφία, μέσο αποτύπωσης που χρησιμοποιεί από 7 χρονών σχεδόν καθημερινά.  Ακολούθησε η αρχιτεκτονική με το γραμμικό σχέδιο, τα όργανα, τα εξαρτήματα, τα computer.  Ο σκοτεινός θάλαμος υπήρξε μια αλλιώτικη διεργασία, μια τέχνη από μόνος του.  Η ζωγραφική ως ένα μέσο αποτύπωσης αισθήσεων.  Μετά η χαρακτική ως ένας σκοτεινός θάλαμος της ζωγραφικής. Και τώρα οι μονοκονδυλιές του autocad.  Όλα λειτούργησαν και έχουν αξία ως μέσο αποτύπωσης της αίσθησης της στιγμής, της sequence που άφησε ένα στίγμα.

Η δουλειά αυτή που ολοκληρώθηκε τα δύο τελευταία χρόνια, έχει ως στόχο να ανιχνεύσει τη στιγμιαία σύλληψη του ανθρώπινου σώματος εν κινήσει και την αναπαράστασή της με γραμμές.

Χορός και Ψυχή
Η παραπάνω σειρά αποδίδει στιγμιότυπα χορού.  Προέρχονται από αντίστοιχες προσωπικές μου φωτογραφίες παραστασεων των Μπαλέτων του 20ου αιώνα του Maurice Bejart στο Παρίσι (το 1995) καθώς και άλλων πρωτοπόρων σχημάτων από την Ευρώπη και την Αμερική .  Όμως ο χορός είναι η αφορμή και τα εν λόγω σχέδια ασχολούνται περισσότερο με το ανθρώπινο σώμα και την κίνηση. 
Οι φωτογραφίες αυτές, αφού ψηφιοποιήθηκαν, αναλύθηκαν σε γραμμές-διανύσματα τα οποία επανασχεδιάστηκαν, μεταβλήθηκαν και οριστικοποιήθηκαν μέσω του αρχιτεκτονικού λογισμικού autocad.  Από αυτό το πρόγραμμα προέκυψαν τα γραμμικά σχέδια τα οποία παρουσιάζονται εδώ.  Πρόκειται για μία μέθοδο cad (computer-aided design) με το συγκεκριμένο λογισμικό που δεν γνωρίζω να έχει χρησιμοποιηθεί από άλλους εικαστικούς καλλιτέχνες.
Η ανθρώπινη φιγούρα, χάρη στην απαλοιφή φόντου, χρωμάτων, υλικών και οποιουδήποτε άλλου εξωτερικού γνωρίσματος, εμφανίζεται στην πιο απλή της μορφή δίνοντας έτσι έμφαση μόνο σε αυτό που χαρακτηρίζει το συγκεκριμένο κάθε φορά instantané.  Τα σώματα παρουσιάζονται απαλλαγμένα (κατά το δυνατό) από οποιαδήποτε ξένα στοιχεία.  Το μόνο που μετρά είναι η δυναμική τους στάση και η αποτύπωση μιας στιγμής κίνησης.
Τα στιγμιότυπα αυτά αποδόθηκαν με μια νέα τεχνική επικόλλησης σχεδίων κομμένων σε ταινία επάνω σε πλεξιγκλάς, καθώς και σε έντυπη μορφή βιβλίου – λευκώματος, με ένα κείμενο του Paul Valery σε μετάφραση της Μελισσάνθης, το οποίο επιμελήθηκαν οι εκδόσεις Διάττων με τη φροντίδα του Νίκου Βοζίκη.



ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΕΧΝΗΣ «ΚΑΠΛΑΝΩΝ 5»
Καπλανών 5 & Μασσαλίας, Αθήνα, Τ.Κ. 106-80
τηλ. 210-3390946 & 6986-217218
web: www.kaplanon5.gr   E-mail: info@kaplanon5. gr


Δεν υπάρχουν σχόλια: