Ovidius Publius Nason (43 π.Χ. - ~17 μ.Χ.)

«Τίποτα δεν εξημερώνει τόσο τα ήθη και δεν απομακρύνει απ’ αυτά την αγριότητα, όσο η σταθερή αφοσίωση στη σπουδή των καλών τεχνών.»

Όπως γράφει ο ίδιος ο Οβίδιος στην ποιητική αυτοβιογραφία του «Tristia» (8-12 μ.Χ.), καταγόταν από μια πλούσια οικογένεια ευγενών και είχε στόχο μία σταδιοδρομία ως κρατικός υπάλληλος. Μετά από από σπουδές της Ρητορικής κατέλαβε διάφορες δημόσιες θέσεις, αλλά σύντομα αφοσιώθηκε στην ποίηση και αναδείχθηκε, μετά το θάνατο του Οράτιου (Quintus Horatius Flaccus), ως ο σπουδαιότερος ποιητής της Ρώμης.

Το έτος 8 μ.Χ. εξορίστηκε ο Οβίδιος για άγνωστους λόγους από τον αυτοκράτορα Αύγουστο Καίσαρα στον Εύξεινο Πόντο (Τόμους, σημερινή Κωνστάντσα Ρουμανίας). Πιθανή αιτία της τιμωρίας του θεωρείται η προσπάθεια για αποτροπή διαδόσεως πληροφοριών που κατείχε ο Οβίδιος για ερωτικές περιπέτειες μελών της αυτοκρατορικής οικογένειας. Σε αντίθεση με τον Κικέρωνα και αργότερα τον Σενέκα, δεν του επετράπη να επιστρέψει στη Ρώμη, όταν υπέβαλε αίτημα για απονομή χάριτος.



Το εκτεταμένο λογοτεχνικό έργο του Οβίδιου έχει διασωθεί σχεδόν εξ ολοκλήρου. Θεωρείται ως ο τελευταίος μεγάλος ελεγειακός ποιητής της ρωμαϊκής αρχαιότητας, ο οποίος περιέγραψε στο έργο του κυρίως την ανώτερη κοινωνική τάξη της Ρώμης. Στις ερωτικές ελεγείες «Amores» (από το 20 π.Χ. και εντεύθεν) παρουσιάζεται ένας μικροσκοπικός, θριαμβευτής που απολαμβάνει τη ζωή και τον έρωτα, το έργο του «Heroides» (περί το 10 π.Χ.) περιέχει ερωτικές επιστολές μυθικών γυναικών και αποτελεί ψυχολογική μελέτη. Σημαντικότερο από τα έργα του είναι οι «Μεταμορφώσεις» που γράφτηκε στην περίοδο 2-8 μ.Χ. Σε 15 τόμους παρουσιάζονται διάφοροι αρχαιοελληνικοί, ρωμαϊκοί και άλλοι μύθοι, οι οποίοι συνδέονται μεταξύ τους μέσω προσώπων και γεγονότων, έχουν ως μοτίβο τη μεταμόρφωση ανθρώπων σε ζώα, φυτά ή αστερισμούς και περιγράφουν χρονολογικά την εξέλιξη του κόσμου από τη δημιουργία του μέχρι τη θεοποίηση του Καίσαρα. Το βιβλίο αυτό του Οβίδιου θεωρείται από τα σημαντικότερα λογοτεχνικά έργα του κλασικού και κατά συνέπεια του ευρωπαϊκού πολιτισμού.

http://sfrang.com/selides/mm1/frame2.htm

Σχόλια