«Ποτέ δεν κατανοείς ένα έργο τέχνης»

Το χαριτωμένο ζευγάρι είναι κι ένα διάσημο δίδυμο στους κύκλους της σύγχρονης τέχνης. «Η πολιτική διάσταση στην τέχνη συνδέεται με τον τρόπο που προσεγγίζει το κοινό κι όχι με το θέμα του έργου», υποστηρίζουν οι Ρότζερ Μπουργκέλ και Ρουθ Νόακ    
 
 Το φοβερό δίδυμο της σύγχρονης τέχνης, η επιμελήτρια εκθέσεων Ρουθ Νόακ και ο οργανωτής εκθέσεων Ρότζερ Μπουργκέλ προσπαθούν να μιλήσουν για τους γρίφους της σύγχρονης τέχνης.

Το χαριτωμένο ζευγάρι είναι κι ένα διάσημο δίδυμο στους κύκλους της σύγχρονης τέχνης. «Η πολιτική διάσταση στην τέχνη συνδέεται με τον τρόπο που προσεγγίζει το κοινό κι όχι με το θέμα του έργου», υποστηρίζουν οι Ρότζερ Μπουργκέλ και Ρουθ Νόακ
Ρότζερ Μπουργκέλ: «Καλό είναι να επιτρέπεις στο κοινό να πλησιάσει την τέχνη χωρίς άγχος, ώστε να μη νιώθει ανασφάλεια, τρόμο και σύγχυση επειδή δεν μπορεί να κατανοήσει αμέσως τα πάντα σ' ένα έργο τέχνης. Πρέπει να αισθανθεί ότι μπορεί να αντλήσει ικανοποίηση από την τέχνη αν ενεργοποιήσει τη φαντασία, τις μνήμες και τα βιώματά του και να βασιστεί στη δική του αισθητική ευφυΐα. Αυτό αποκαλώ "αισθησιακή συνάντηση" κοινού και τέχνης. Προσέξτε, όμως! Αναφέρομαι σ' ένα κίνητρο. Στην ευκαιρία που δίνεται στο κοινό να προσεγγίσει την τέχνη αισθησιακά για να πάει στη συνέχεια βαθύτερα. Ούτως ή άλλως ένα έργο τέχνης δεν κατανοείται». 

«Γενικότερα η πολιτική διάσταση στην τέχνη συνδέεται με τον τρόπο που προσεγγίζεις το κοινό και όχι με το θέμα ενός έργου. Με τη δυνατότητά σου να επηρεάζεις και να μεταπλάθεις το κοινό επιτρέποντάς του, την ίδια στιγμή, να μεταπλάθει και να διαμορφώνει με τη σειρά του την τέχνη». 

Ρουθ Νόακ: «Υπάρχει μια παρεξήγηση. Αρκετά μουσεία ενισχύουν την εμπορική και την καταναλωτική διάσταση της τέχνης. Καλούν όλο και περισσότερους ανθρώπους να τα επισκεφθούν, όχι για να τους δώσουν πνευματική τροφή, όπως συνέβαινε παλιότερα, αλλά για να καταναλώσουν τέχνη. Οι άνθρωποι κατακλύζουν πια τα μουσεία όπως συνωστίζονται στο εμπορικό σινεμά. Οι υπεύθυνοι των μεγάλων μουσείων δεν θέλουν να δυσαρεστήσουν το μεγάλο κοινό με περίπλοκη τέχνη. Συχνά, αυτή η τακτική επηρεάζει και τους καλλιτέχνες οι οποίοι αρχίζουν, συνειδητά ή ασυνείδητα, να δημιουργούν τέχνη ειδικά γι' αυτό το μεγάλο κοινό».

http://archive.enet.gr/online/online_text/c=113,dt=05.09.2008,id=21415880,37301576

Σχόλια