Kerry James Marshall: Πολεμώντας το ρατσισμό στην ιστορία της τέχνης

 Για αιώνες, οι μαύροι άνθρωποι εμφανίστηκαν στην τέχνη ως σκλάβοι  - και ο ζωγράφος Κέρι Τζέιμς Μάρσαλ θέλει να αμφισβητήσει αυτές τις ρατσιστικές ιδέες .



(All rights reserved/Courtesy David Zwirner, London)

 "Αν κοιτάξεις οποιοδήποτε περιοδικό , σου εγγυώμαι ότι εννέα από τα 10 εξώφυλλα θα διαθέτουν μια λευκή , ξανθιά , γαλανομάτα , λεπτή γυναίκα γιατί αυτό είναι ακόμα το ιδανικό της ομορφιάς . Όταν μια έγχρωμη ή Ασιάτισα εμφανίζεται σε ένα περιοδικό μόδας , αυτή είναι η εξαίρεση και όχι ο κανόνας . Λοιπόν, τι σημαίνει αυτό , όταν μιλάμε για ισότητα ; Για μένα , η ισότητα σημαίνει ότι θα είναι πιο πιθανό να δούμε μαύρες φιγούρες , όπως οποιοσδήποτε άλλη . "


(Felix Clay. All rights reserved/Courtesy David Zwirner, London)

Ο Μάρσαλ γεννήθηκε στην Αλαμπάμα και , για πρώτη φορά κατάλαβε την αφάνεια των μαύρων ανθρώπων μέσα σε αυτό που ο ίδιος αποκαλεί « το οπτικό πεδίο " όχι μέσα από επίσκεψη μουσείων , αλλά διαβάζοντας κόμικς.

Δεν υπήρχαν μαύροι υπερήρωες », θυμάται . « Όταν παρουσιάστηκε ο Μαύρος Πάνθηρας στο Fantastic Four [ το 1966 ] , κατάλαβα ότι ο μαύρος υπερήρωας ήταν ένα περίεργο φαινόμενο - μια εξαίρεση στον κανόνα . Τότε άρχισα να παρατηρώ το ίδιο πράγμα και οπουδήποτε αλλού . Μαύρες φιγούρες δεν ήταν ποτέ τα κεντρικά θέματα σε βιβλία τέχνης ή την ιστορία . Για εμάς τους μαύρους ανθρώπους , " λέει , " ό, τι κάνουμε πρέπει να επικυρωθεί και να εγκριθεί από μια δομή εξουσίας που είναι λευκή . Και αυτό ενισχύει ένα είδος φυλετικής ιεραρχίας όπουη λευκότητα είναι η προνομιακή θέση για να υπάρχεις. Αλλά αν πάντα στέκεσαι στο περιθώριο ως μάρτυρας σε άλλους ανθρώπους που πραγματοποιούν μεγάλα πράγματα , αυτό τελικά έχει καταστροφικές ψυχολογικές συνέπειες , διότι υπονομεύει την αίσθηση της αυτο-αξίας σου . "



Édouard Manet, Olympia, 1863

Ε.Ν. από bbc.com

Σχόλια