από την Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής
και τον αρχιμουσικό Γιώργο Πέτρου
Δύο «παραδοσιακοί» αμερικανοί συνθέτες συναντούν δύο σύγχρονους μινιμαλιστές
στο πλαίσιο του Κύκλου «Μετατροπίες» Σάββατο, 22 Οκτωβρίου (9.00 το βράδυ) - Αίθουσα Banquet
Στο Φουαγιέ θα εκτίθενται έργα αμερικανών αλλά και διεθνών εικαστικών που πραγματεύονται θέματα της αμερικανικής κουλτούρας από τη Συλλογή Δημήτρη Δασκαλόπουλου. Τα έργα θα παρουσιάσει στο κοινό μία ώρα πριν τη συναυλία (8.00 μμ.) ο Δημήτρης Παλαιοκρασσάς, ιστορικός τέχνης, σύμβουλος τέχνης και επιμελητής της Συλλογής Δ. Δασκαλόπουλου
Με στόχο να προτείνει στο κοινό ποικίλους, εναλλακτικούς τρόπους επικοινωνίας με τη μουσική ο Κύκλος συναυλιών «Μετατροπίες» του Μεγάρου Μουσικής, από την προηγούμενη ήδη καλλιτεχνική περίοδο, μας έχει συνηθίσει σε εξαιρετικά ενδιαφέροντα, εναλλακτικά μουσικά προγράμματα με την Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, που συχνά συνοδεύονται από παράλληλες εκδηλώσεις. Τέτοια περίπτωση αποτελεί η επόμενη «πολυσυλλεκτική» εκδήλωση του Κύκλου με τίτλο «Σύγχρονες μουσικές τάσεις από την Αμερική» που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο, 22 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Στη συναυλία που θα ξεκινήσει στις 9.00 το βράδυ στην Αίθουσα Banquet, παρουσιάζονται τέσσερις δημοφιλείς δημιουργίες μερικών από τους σπουδαιότερους αμερικανούς συνθέτες, των Σάμουελ Μπάρμπερ, Τζορτζ Γκέρσουιν, Φίλιπ Γκλας και Τζον Άνταμς. Πιο συγκεκριμένα, το κοινό θα απολαύσει το αγαπημένο Adagio του Μπάρμπερ, ένα από τα αριστουργήματα της μοντέρνας κλασικής μουσικής, να συνδιαλέγεται με το εντυπωσιακό «Τυρολέζικο» κοντσέρτο για πιάνο του Γκλας, αλλά και το τρυφερό «Νανούρισμα» του Γκέρσουιν να συνομιλεί με τα περίφημα Shaker Loops του Άνταμς. Οι τέσσερις σύνθετες, μέσα από τους σαγηνευτικούς ήχους της ορχήστρας έγχορδων, δημιουργούν τέσσερις πολύ διαφορετικές μουσικές εικόνες με κοινό χαρακτηριστικό την πολυγλωσσία και την ελευθερία που διακρίνει την Τέχνη του «Νέου Κόσμου». Τα δοξάρια της Καμεράτα θα δώσουν ζωή στα υπέροχα αυτά έργα υπό την καθοδήγηση του Γιώργου Πέτρου, τον οποίο θα απολαύσουμε σε διαφορετικό ρεπερτόριο απ’ ό,τι τον έχουμε συνηθίσει τελευταία, σε ρόλο σολίστ στο πιάνο, αλλά και αρχιμουσικού αφού θα διευθύνει την Ορχήστρα από το πόντιουμ.
Τη μουσική εκδήλωση πλαισιώνει έκθεση στο χώρο του Φουαγιέ έργων αμερικανών αλλά και διεθνών εικαστικών που πραγματεύονται θέματα της αμερικανικής κουλτούρας από τη Συλλογή Δημήτρη Δασκαλόπουλου. Τα έργα θα παρουσιάσει στο κοινό μία ώρα πριν τη συναυλία (8.00 μμ.) ο Δημήτρης Παλαιοκρασσάς, ιστορικός τέχνης, σύμβουλος τέχνης και επιμελητής της Συλλογής Δ. Δασκαλόπουλου. Σκοπός της παρουσίασης αυτής είναι η εξερεύνηση τυχόν κοινών τόπων μεταξύ μουσικής και εικαστικής δημιουργίας, αλλά και μια πρώτη μικρή γνωριμία με καλλιτέχνες που εργάζονται στην ακμή της πρωτοπορίας σήμερα. Έτσι, το εμβληματικό American Idol της Rachel Harrison αποτελεί ευθεία αναφορά στη μουσική τηλεοπτική υποκουλτούρα της Αμερικής και καταδεικνύει το αδιέξοδό της με το μικρόφωνο που δεν είναι συνδεδεμένο με παροχή ρεύματος. Αντίστοιχα, η Cady Noland αποδομεί την ιμπεριαλιστική και macho διάθεση της αμερικανικής κουλτούρας και κοινωνίας. Η Βρετανο-Παλαιστίνια Mona Hatoum εστιάζει στο έργο-χαλί της το πώς η αμερικανική κοινωνία θεωρεί τη χώρα της κέντρο του κόσμου. Έτσι, το χαλί της είναι κατασκευασμένο με την προοπτική του παγκόσμιου χάρτη δοσμένη από το νότιο ημισφαίριο και όχι, όπως συνήθως, από το βόρειο.
To μουσικό ταξίδι στην Αμερική συμπληρώνεται με σύγχρονη τζαζ από το IQ – Ionian Quartet αποτελούμενο από φοιτητές και απόφοιτους του προγράμματος τζαζ του Ιονίου Πανεπιστημίου (επιμέλεια: Δήμος Δημητριάδης, αναπληρωτής καθηγητής). Το γκρουπ θα παρουσιάσει τολμηρές διασκευές και ελεύθερους αυτοσχεδιασμούς πάνω σε «κλασικό» ρεπερτόριο στο χώρο του Φουαγιέ πριν από τη συναυλία (8.30 μ.μ.) και στο διάλειμμα.
Χορηγός του Κύκλου «Μετατροπίες» με την Καμεράτα είναι το ΔΗΜΕΡΓΟΝ Ίδρυμα Πολιτισμού και Ανάπτυξης Δασκαλόπουλου.
Το Πρόγραμμα
Η συναυλία ξεκινά με ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα της σύγχρονης αμερικανικής μουσικής, το συγκινητικό Adagio του Σάμιουελ Μπάρμπερ (1910-1981), που πολλοί ίσως θυμούνται από την ταινία «Platoon» του Όλιβερ Στόουν, όπου και ακούγεται. Δημιουργία του 1936 και από τα πιο «συχνά παιζόμενα» έργα στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο, έγινε εξαιρετικά δημοφιλές αμέσως μετά τη ζωντανή αναμετάδοση του σε μουσική διεύθυνση του Αρτούρο Τοσκανίνι το 1938 από το ραδιοφωνικό στούντιο της Νέας Υόρκης, όπου και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά.
Ακολουθεί το εντυπωσιακό «Τυρολέζικο» κοντσέρτο για πιάνο και έγχορδα, γνωστό και ως Κοντσέρτο για πιάνο αρ.1, του διάσημου αμερικανού συνθέτη Φίλιπ Γκλας (γεν. 1937). Από τους κυρίαρχους εκφραστές του μινιμαλισμού, γνωστός για τις συνεργασίες τους με πολλούς καλλιτέχνες και της ποπ σκηνής, αλλά και από τη μουσική που έγραψε για κινηματογραφικές ταινίες όπως «The hours», «Truman show», κ.ά., ο Γκλας στο Κοντσέρτο του χρησιμοποιεί μεταλλαγμένα τυρολέζικα μουσικά θέματα. Το έργο στο σύνολό του χαρακτηρίζεται από μία λαμπερότητα και εξωστρέφεια, θυμίζοντας συχνά μουσική κινηματογράφου - δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι το υπέροχο θέμα του δεύτερου μέρους έχει χρησιμοποιηθεί συχνά σε ταινίες. Το «Τυρολέζικο» Κοντσέρτο έκανε πρεμιέρα στις 22 Σεπτεμβρίου του 2000 στο Τυρόλο στο πλαίσιο του φεστιβάλ «Klangspuren».
Το Νανούρισμα για έγχορδα με το οποίο αρχίζει το δεύτερο μέρος της συναυλίας, ανήκει σε έναν άλλο «παραδοσιακό» αμερικανό συνθέτη, τον Τζορτζ Γκέρσουιν (1898-1937) γνωστό για το πάντρεμα της τζαζ με τη «σοβαρή» ενορχηστρική τεχνοτροπία. Έργο ευαίσθητο και μελαγχολικό, το Νανούρισμα (1919) φέρνει όλα τα χαρακτηριστικά της συνθετικής μεγαλοφυΐας του Γκέρσουιν, παρόλο που ανήκει στις νεανικές δημιουργίες του. Αξίζει να σημειωθεί ότι η παρτιτούρα έμεινε για πολλά χρόνια στο ράφι του αδερφού του συνθέτη, μέχρι που ο τελευταίος το έδωσε σε έναν βιρτουόζο της φυσαρμόνικας, τον Larry Adler, ο οποίος το μετέγραψε για φυσαρμόνικα και κουαρτέτο εγχόρδων. Στη γνήσια μορφή του (για έγχορδα) το κομμάτι έκανε πρεμιέρα το Οκτώβριο του 1967.
Η συναυλία ολοκληρώνεται με έναν άλλο μεγάλο συνθέτη του μινιμαλισμού, τον Τζον Άνταμς (γεν. 1947) και το έργο του «Shaker Loops», ένα από τα πιο δημοφιλή και πολυπαιγμένα κομμάτια του. Δημιουργία του 1978, παρουσιάζει ιδιαίτερες δυσκολίες στην εκτέλεσή του και απαιτεί εξαιρετικές δεξιοτεχνικές ικανότητες από τους ερμηνευτές. Ο συνθέτης χρησιμοποιεί γρήγορες επαναληπτικές κινήσεις των δοξαριών δημιουργώντας μοναδικές μουσικές εικόνες και υπέροχα ηχοχρώματα. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν, που το κομμάτι έχει χορογραφηθεί πολλές φορές. Παράλληλα έχει χρησιμοποιηθεί στο σάουντρακ της καλτ ταινίας «Barfly» με θέμα τη ζωή του ποιητή και συγγραφέα Τσαρλς Μπουκόφκσι.
Μοιράζοντας τις δραστηριότητές του ανάμεσα στη διεύθυνση ορχήστρας και το πιάνο, ο Γιώργος Πέτρου, έχει ακολουθήσει μία διεθνή σταδιοδρομία με εμφανίσεις σε σημαντικά θέατρα και αίθουσες συναυλιών, έχοντας επίσης δυναμική παρουσία στη διεθνή δισκογραφία. Η δραστηριότητά του ως διευθυντής ορχήστρας περιλαμβάνει ένα ευρύτατο ρεπερτόριο με έμφαση στις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας και την όπερα. Έχει διευθύνει γνωστές ορχήστρες (Gewandhaus της Λειψίας, Ορχήστρα Ραδιοφωνίας του Μονάχου, Συμφωνική Ορχήστρα της Νέας Ρωσίας, Φιλαρμονική Ορχήστρα της νοτιοδυτικής Γερμανίας) και έχει τακτική συνεργασία με σημαντικά θέατρα όπως το Saarlaendisches Staatstheater, την Κρατική Όπερα της Λειψίας, την Κρατική όπερα της Βέρνης. Έχει διευθύνει νέες παραγωγές όπερας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, στο Φεστιβάλ Αθηνών και σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή έχει διευθύνει νέες παραγωγές των έργων Ορφέας (Γκλουκ), Άννα Μπολένα (Ντονιτσέττι), Κουρέας της Σεβίλλης (Ροσσίνι). Από το 2010 συνεργάζεται τακτικά με την Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της μουσικής, με έμφαση στο ρεπερτόριο του 18ου και 19ου αιώνα μέσα από το πρίσμα της σύγχρονης γνώσης για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας και τα όργανα εποχής, ενώ έχει την καλλιτεχνική επιμέλεια του κύκλου "Η Καμεράτα στη Στέγη με όργανα εποχής".
Στη διεθνή αγορά κυκλοφορούν πολλές δισκογραφικές του δουλειές: έχει ηχογραφήσει την όπερα Lodoiska του Simon Mayr (ΟΕΗΜS Classics) και σε συνεργασία με την γερμανική MDG τις όπερες του Χαίντελ Αλέξανδρος Σεβήρος με την Καμεράτα (περιλαμβάνεται και η α' παγκόσμια ηχογράφηση του έργου Don Crepuscolo του Μάντζαρου), Ιούλιος Καίσαρας, Ταμερλάνος, Αριάδνη στην Κρήτη με την Ορχήστρα Πατρών και Ορέστης με την Καμεράτα της Στουτγκάρδης. Οι ηχογραφήσεις αυτές έχουν αποσπάσει διεθνείς διακρίσεις: βραβείο ECHO 2008 (Γερμανική Ακαδημία Δίσκου) για την καλύτερη ηχογράφηση όπερας της χρονιάς, EDITOR'S CHOICE (Gramophone), CHOCK (Le Monde de la Musique), EXCEPCIONAL (SCHERZO), DIAPASON 5 καθώς και το βραβείο της Ένωσης Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής. Το Gramophone χαρακτήρισε τη διεύθυνσή του «ιδεώδη» ενώ το περιοδικό Early Music Review χαρακτήρισε την ηχογράφηση του Ορέστη ως «μία από τις πιο επιτυχημένες ηχογραφήσεις έργων Χαίντελ των τελευταίων ετών». Παράλληλα έχει ηχογραφήσει μαζί με τον πιανίστα Χ. Παπαγεωργίου έργα για δύο πιάνα του Ραχμάνινοφ (Paradisum Records, London). Ως σολίστ έχει συμπράξει με γνωστές ορχήστρες, όπως η Ορχήστρα Philharmonia του Λονδίνου, η Εθνική Ορχήστρα Καπιτωλίου της Τουλούζης, η London Soloists Chamber Orchestra, κ.ά υπό τη διεύθυνση διάσημων αρχιμουσικών, όπως ο Μισέλ Πλασσόν και ο Βλαντιμίρ Φεντοσέγιεφ και έχει εμφανιστεί επανειλημμένα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (και στον Κύκλο «Μεγάλοι Ερμηνευτές») και στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης ενώ συνεργάζεται τακτικά ως μαέστρος ή σολίστ με όλες τις ελληνικές ορχήστρες. Έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία σε διεθνείς διαγωνισμούς, με το «βραβείο Νέου Καλλιτέχνη 1998» από την Ένωση Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής, καθώς και με το διεθνές βραβείο Sebetia Ter στη Νάπολη της Ιταλίας.
Οι τιμές των εισιτηρίων είναι € 5,00 (φοιτητικά), € 20,00 (Γενική είσοδος)
Η προπώληση ξεκινά την Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου
Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333
και στην ιστοσελίδα του ΜΜΑ: www.megaron.gr
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου