«Αρχή και ρίζα παντός αγαθού η της
γάστρος ηδονή» (Επίκουρος 341-270 π.κ.ε). Τις διατροφικές συνήθειες
των αρχαίων Ελλήνων χαρακτήριζε η λιτότητα, κάτι που αντικατόπτριζε τις
δύσκολες συνθήκες υπό τις οποίες διεξάγετο η ελληνική γεωργική
δραστηριότητα. Θεμέλιο τους ήταν η λεγόμενη «μεσογειακή τριάδα»: σιτάρι, λάδι και κρασί.
Στη βάση της διατροφής των αρχαίων Ελλήνων συναντούμε τα δημητριακά,
ζεία και σε περιπτώσεις ανάγκης μείγμα κριθαριού με σιτάρι, από το οποίο
παρασκευαζόταν ο άρτος. Με το σιτάρι που χρησιμοποιείται σήμερα οι αρχαίοι τάιζαν τα ζώα.
Το κρασί στις περισσότερες
περιπτώσεις αραιωνόταν με νερό, καθώς ο «άκρατος οίνος» (μη αραιωμένο
κρασί) δεν ενδεικνυόταν για καθημερινή χρήση. Το κρασί αναμιγνυόταν σε
έναν κρατήρα από τον οποίο οι δούλοι γέμιζαν τα ποτήρια με τη βοήθεια
μιας οινοχόης. Το κρασί επίσης είχε θέση και στη γενική ιατρική, καθώς
του αποδίδονταν φαρμακευτικές ιδιότητες. Ο Αιλιανός αναφέρει πως το
κρασί της Ηραίας στην Αρκαδία μπορεί να επιφέρει τρέλα στους άνδρες,
αλλά και πως καθιστούσε τις γυναίκες γόνιμες. Αντιθέτως ένα κρασί από
την Αχαΐα είχε τη φήμη πως μπορούσε να επιφέρει αποβολή στις εγκύους.
Εκτός από τις ιατρικές περιστάσεις, η ελληνική κοινωνία αποδοκίμαζε τις
γυναίκες που έπιναν κρασί. Σύμφωνα με τον Αιλιανό ένας νόμος στη
Μασσαλία απαγόρευε στις γυναίκες να πίνουν ο,οτιδήποτε εκτός από νερό. Η
Σπάρτη ήταν η μοναδική πόλη όπου επιτρεπόταν στις γυναίκες να
καταναλώνουν ό,τι ήθελαν.
Τα κρασιά που
προορίζονταν για τοπική χρήση διατηρούνταν σε ασκιά. Εκείνα που
επρόκειτο να πουληθούν τοποθετούνταν σε πίθους, μεγάλα αποθηκευτικά
αγγεία από πηλό. Κατόπιν μεταφέρονταν σε σφραγισμένους αμφορείς για να
πωληθούν ανεξάρτητα, είτε στον ίδιο τόπο, είτε σε άλλο, μεταφερόμενοι
με πλοία. Τα επώνυμα κρασιά έφεραν ετικέτες με το όνομα του παραγωγού ή
των αρχόντων μιας πόλης που εγγυόντουσαν την καταγωγή του.Αποτελεί το
πρώτο παράδειγμα στην ιστορία μιας πρακτικής που επιβιώνει ως τις
ημέρες μας.
http://www.katohika.gr/2012/04/blog-post_5196.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου